تاریخچه اعتباربخشی (Accreditation ) :
کالج جراحان امریکا توسط فرانکلین مارتین وکودمن در سال 1913، راه اندازی و در سال 1917 برای اولین بار حداقل استانداردهایی را برای بیمارستان ها تنظیم نمود. در سال 1951 کالج پزشکان امریکا، انجمن بیمارستانهای امریکا، انجمن پزشکی امریکا و انجمن پزشکی کانادا به کالج جراحان امریکا ملحق شدند و کمیته مشترک ارزیابی بیمارستان ها JCAH تشکیل شد . از سال 1987 به بعد این سازمان به عنوان کمیته مشترک اعتباربخشی سازمان های مراقبت بهداشتی تغییر نام یافت.
برنامه اعتبار بخشی تحولی عظیم در مدیریت خدمات سلامت کشور است که پیوند مدیریت ارشد با ارائه خدمات موثر پزشکی را فراهم می نماید و به عنوان یکی از معتبرترین مدل های ارزیابی مبتنی بر کیفیت و ایمنی با برخورداری از مقبولیت جهانی روزافزون در بخش سلامت هماهنگ با سایر اولویت های وزارت متبوع همچون حاکمیت بالینی ، ایمنی بیمار و منشور حقوق بیمار ، همگام با استانداردهای اعتباربخشی آموزشی و توجه به زیر ساخت های پژوهشی به ویژه در زمینه رعایت ایمنی و حقوق بیمار و ارتقای کیفیت خدمات راهی نو جهت کسب اطمینان از عملکرد مناسب سازمان های ارائه دهنده خدمات سلامت را فراسوی دست اندرکاران این حوزه قرار داده است .
- جایگزینی مدل اعتباربخشی به جای ارزشیابی بیمارستانهای تک تخصصی
- ارتقای مستمر کیفیت تمام خدمات قابل ارائه در بیمارستان
- تضمین ایمنی گیرندگان و ارائه دهندگان خدمت
- اجرای فرآیندهای درمانی مبتنی بر استاندارد و در نظر گرفتن پیامدهای سلامت
- یاری رساندن به مدیران و رهبران بیمارستان در عمل به وظایف خطیر خود و در حوزه مراقبتی
- ارائه الگوی نظارتی یکپارچه جهت اطمینان از ارائه خدمات مراقبتی کیفی ، ایمنی و مبتنی بر شواهد علمی روز
- ایمنی و بیمار محوری در کنار ارتقای کیفیت خدمات
- پیگیری مراتب اجرایی پیاده سازی استانداردهای اعتباربخشی در سطح بیمارستان
- بازدید و پایش اقدامات انجام شده واحدهای بیمارستان از نظر مستندات اعتباربخشی.
رسالت (مسیر فعلی و فلسفه وجودی بیمارستان):
ارائه خدمات تشخیصی،درمانی ایمن ، مطلوب و با کیفیت به مردم وتربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد در منطقه جهت رسیدن به جامعه سالم
چشم انداز بیمارستان (اهداف بیمارستان در 4 سال آینده):
"برآنیم تا با ارائه شایسته ترین خدمات تشخیصی و درمانی و ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش با استفاده از فناوریها و تجهیزات نوین، تحقق بیمارستانی هوشمند در منطقه را تا سال1404 نوید دهیم"
مصادیق اعتباربخشی |
پاورپوینت رسالت، چشم انداز، منشور حقوق بیمار و کارکنان |
برنامه بهبود کیفیت |
برنامه عملیاتی |
سامانه ملی اعتباربخشی ایران |
بهبود کیفیت | تسهیلات | تغذیه | خدمات سرپایی | فناوری اطلاعات | مراقبت های حاد |
کنترل عفونت | حقوق گیرنده خدمت | مراقبت های اورژانس | مددکاری | مراقبت های جراحی | مراقبت های عمومی بالینی |