سامانه اطلاعات بیمارستانی (HIS):
در معنای گسترده تر HIS را سیستم اطلاعاتی درمانی هم می گویند. واقعیت آن است که امروزه یک بیمارستان نمی تواند همچنان بصورت سنتی کار پروسه پرونده بستری یا سرپائی بیمار را انجام دهد. پائین آوردن زمان پذیرش، زمان ترخیص، زمان انتقال بیمار، زمان ORDER نویسی و درخواستهای پاراکلینیکی، زمان اخذ جوابها، زمان مراجعه به اطلاعات قبلی پرونده، بالا بردن میزان دقت در درج اطلاعات و درخواستها که در حالت دستی ناخوانا و ... هست ، تسریع ارتباطات بین بخشی و در نهایت بالابردن میزان رضایت بیمار ، ارائه خدمات بهتر ، دریافت آمار و گزارشات روزانه و زمانی ، اطلاع از وضعیت درآمد و هزینه بیمارستان ، تعدیل نیروها و غیره مسائلی هستند که نیاز بیمارستان به HIS را دو چندان می کنند. برای افزایش دقت و تسریع در ارائه خدمات به بیمار ، تسریع در تشکیل و گردش پرونده دربیمارستان ، بازیابی سریع پرونده برای اهداف گوناگون همچون تحقیقات و مطالعه دانشجویان ذیربط و امکان استفاده آسان از مدارک پزشکی و ... وجود HIS درهر بیمارستانی ضروری است. HIS تمامی این مسائل را برای بیمارستان حل می کند و بیمارستان را از یک سازمان سنتی به یک مرکز مدرن درمانی تبدیل می کند.
مزایای استفاده از سامانه HIS:
سامانه اطلاعات بیمارستانی (HIS) سیستمی است که کلیه فرآیند های درمانی – اداری- مالی و بیمه ای یک پروسه درمانی اعم از بستری- پاراکلینیکی و کلینیکی در آن بصورت الکترونیکی و آنلاین ثبت می شود.
مدیران انتظار دارند در ازای تحمل هزینه های سخت افزاری ، نرم افزاری و نیروی کاری که برای این سامانه متحمل می شوند منافع ذیل تامین شود:
صرفه جویی در زمان، انرژی و سرمایه
انسجام و نظم بیشتر پروسه درمانی در فرآیند الکترونیکی
بایگانی الکترونیکی با دسترسی آسان و سریع و امنیت بالا اطلاعات
رضایت بیماران، همراهان، پرسنل درمانی و اداری و مدیران
صرفه جویی در منابع مالی با حذف یا کمتر نمودن فرآیندهای کاغذی
حصول سریعتر و با خطای کمتر اسناد بیمه ای و مالی
دریافت گزارشات متنوع جهت کاربردهای مدیریتی، مالی، پژوهشی و درمانی
بدیهی است دستیابی به تمام موارد فوق تنها با عملکرد صحیح این سامانه و ورود کامل اطلاعات صحیح در آن توسط تمامی کاربران در همه سطوح محقق می گردد.
سرویس ها و زیر سیستم های سامانه HIS:
پرونده الکترونیکی پزشکی
پرونده الکترونیکی پرستاری
زیر سیستم اطلاعات پرسنلی و زمانبندی
زیرسیستم تصمیم یاری
سرویس واژه شناسی
سرویس امنیتی
سرویس ارتباطی
سرویس دورا پزشکی
زیر سیستم اطلاعات مدیریت منابع
زیر سیستم اطلاعات مدیریت تخت
زیر سیستم اطلاعات پذیرش
زیر سیستم تغذیه بیمارستان
زیر سیستم اطلاعات بیماران سرپایی
زیر سیستم اطلاعات بخش
زیر سیستم اطلاعات داروخانه
زیر سیستم اطلاعات آزمایشگاه
زیر سیستم اطلاعات رادیولوژی
زیر سیستم اتاق عمل
زیر سیستم اطلاعات مدارک پزشکی
زیر سیستم اطلاعات ترخیص
زیر سیستم اطلاعات حسابداری درمان
ویژگیهای سیستم
1. سطوح امنیتی برای کاربران و گروههای کاربری جهت دسترسی به امکانات و قابلیتهای هر یک از زیرسیستمها
2. ثبت (Log) تغییرات انجامشده (اعم از حذف یا ویرایـش رکورد) توسط کاربر شامل رکورد تـغیـیـریافته ، زمان تغییر ، تاریخ تـغییر ، اپراتور تغییردهنده و ...
3. تولید گزارشهای مورد نیاز توسط کاربر (Report Generator)
4. تعـریف انواع سازمانهای بیمهگر (اصلی ، مکمل) طرف قـرارداد و سازمانهای حمایتی و نحوه پرداخت به ازای خدمات مختلف
5. تعریف پزشکان و کلیه پرسنل مرتبط شاغل در مرکز درمانی
6. تعریف انواع فرمهای بالینی به صورت دینامیک با امکان چاپ با فرمت دلخواه کاربـر (Form Generator)
7. امکان Export اطلاعات فرمهای بالینی تعریفشده به نرمافزارهای آماری جهت مقاصد و اهداف پژوهشی
8. امکان استخراج انواع گزارشهای مدیریتی ، عملکردی و ... در یک دوره زمانی مشخص
9. ایجاد پرونده الکترونیکی درمانی
- ثبت و تشکیل پـرونده الکتـرونیکی بالینی بیماران شامل ثبت نـتایج خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی (نتایج آزمایشها ، گزارشهای گرافیهای صورت گرفته ، پروسیجرها و ...)
- ثبت مشاورههای پزشکی
- ثبت داروهای مصرفی
- رؤیت پروندهجامع درمانی بیمار در یک نگاه
- رؤیت و مقایسه نتایج آزمایشهای بیمار در یک دوره بر روی نمودار
- ثبت کدگذاری بیماریها و خدمات بیماران بر اساس استانداردهای جهانی 10ICD ، PCS10ICD ، CM9ICD
10. مدیریت خدمات ارائهشده به بیماران
- ثبت خدمات ارائهشده به بیماران به صورت الکترونیکی
- ثبت فرایندهای عملیاتی بر روی خدمات درمانی
11. مدیریت دریافت و پرداخت هزینه خدمات درمانی
- محاسبه خودکار هزینه خدمات ارائهشده به بیماران و صدور صورتحساب
- ثبت دریافت و پراخت کلیه وجوه بیماران به صورت الکترونیکی و در کوتاهترین زمان
- دریافت هزینههای درمانی از بیماران از طریق دستگاههای POS بانکی متصل به HIS
- تهیه گزارشها و دیسکتهای مورد نیاز سازمانهای بیمهگر به صورت الکترونیکی و خودکار
12. مدیریت بیمه
- تعریف قراردادهای بیمهای سازمانهای بیمهگر اصلی و مکمل با امکان محاسبه اتوماتیک هزینه با در نظر گرفتن تنوع و وجود استثنائات در قراردادها
- تهیه گزارشها و دیسکتهـای مورد نیاز سازمانهای بیمهگر به صورت الکترونیکی و خودکار
- مدیریت کسورات بیمه
13. مدیریت محاسبه کارانه پزشکان
- تعـریف قـراردادهای پزشکان سهام دار و میهمان و با توجه به تنوع قراردادها
- محاسبه خودکار سهم پزشک ، سهم بیمارستان
14. مدیریت داشتهها
- مدیریت دارو
- مدیریت لوازم مصرفی
15. ارتباط با دستگاههای تشخیصی و درمانی
- ارتباط با دستگاههای تشخیصی آزمایشگاهی
- ارتباط با آرشیو تصاویر پزشکی (PACS)
16. مدیریت پرستاران
- مدیریت بخشهای درمانی و تختهای مرتبط با آن
- مدیریت تغذیه بیماران
17. مدیریت واحدهای پاراکلینیکی
- مدیریت آزمایشگاه و فـرایند پاسخدهی به درخواستهای آزمایش توسط واحدهای پرستاری و جوابدهی به بیماران
- مدیریت مرکز تصویـربرداری و فراینـد پـاسخدهی به درخواستهای تـصویربرداری توسط واحدهای پرستاری و جوابدهی به بیماران
- مدیریت واحدهای آندوسکوپی و کلونوسکوپی
- مدیریت واحدهای اکو و تست ورزش
18. مدیریت واحدهای کلینیکی و درمانی
- فیزیوتراپی
- دیالیز
19. مدیریت اتاق عمل
- مدیریت تختهای اتاق عمل
- مدیریت فرایند پذیرش بیماران از بخشهای بستری تا ریکاوری و تحویل بیمار به بخش بستری
- ثبت اطلاعات مالی عمل بر اساس کدهای کالیفرنیا و به صورت خودکار
- ثبت اطلاعات عوامل عمل (جـراح ، کمک جراح ، اسکراب ، سیرکولار و ...)
2. امکانات برجسته سیستم
- زیرسیستم اسکن پروندههای پزشکی بیمار
- زیرسیستم کنترل تداخلهای دارویی
- قابلیت اتصال به سامانه سپاس وزارت بهداشت
- نمایش نتایـج آزمایشهـای بیمـار بـر روی نمودار
- ارتباط با PACS
- ارتباط با دستگاههای POS بانکی