معرفی :
- نام و نام خانوادگی: مریم ابراهیم زاده
- سمـت: سرپرست واحد پذیرش و مدارک پزشکی
- تحصیــلات: کارشناس فن آوری اطلاعات سلامت
- پست الکتــرونیــک:
اطلاعات تماس:
آدرس: خراسان رضوی - گناباد، خیابان سعدی ،بولوار پرستار ،بیمارستان علامه بهلول گنابادی
شرح وظایف:
تعریف:
مدارک پزشکی که اصطلاح انگلیسی آن medical record می باشد عبارتند از کلیه اوراق و مدارکی که به ضرورت خدمات پزشکی و پیراپزشکی داده شده به بیمار در یک مرکز پزشکی ،بیمارستان ویا درمانگاه و غیره ...جمع آوری و به ترتیب تاریخ و نحوه قابل دسترسی نگهداری می شود تا در مواقع لزوم به منظور معالجات بعدی بیمار ،آمار،تحقیقات ،آموزش و بررسی خدمات داده شده از لحاظ کمی و کیفی مورد استفاده قرار گیرد.
نقش و اهمیت مدارک پزشکی:
1-به عنوان اساس برنامه ریزی و اطمینان از ادامه مراقبت از بیمار
2-به عنوان ابزار ارتباطی بین پزشکان و دیگر کارکنانی که در مراقبت از بیمار سهیم می باشند.
3-جهت تهیه مدارک مستند از جریان بیماری و درمان بیمار
4-به عنوان اساس مطالعه،بررسی و ارزشیابی بکار می رود
5-جهت کمک و پشتیبانی قانونی از بیمار،بیمارستان و کارکنان مسئول
6-جهت تهیه اطلاعات برای استفاده در هزینه های درمانی
7-آموزش و پژوهش
واحدهای تشکیل دهنده بخش مدارک پزشکی:
1-پذیرش :مسئولیت تشکیل پرونده برای بیماران سرپایی و بستری را برعهده دارد.
شرح وظایف پذیرش:
1-رعایت ضوابط تدوین شده جهت تکریم ارباب رجوع و جلوگیری از اتلاف وقت مراجعین
2-اخذ رضایت جهت درمان و اعمال جراحی از بیماران با درنظرگرفتن جنبه های قانونی
3-رعایت کلیه موارد خواسته شده از سوی سازمانهای بیمه گر طرف قرارداد
4-ثبت نوبت بستری در سیستم رایانه ای و توجیه بیماران برای تهیه مدارک لازم
5-کنترل رعایت استانداردهای برگه دستور بستری و هماهنگی با پزشکان و تهیه گزارش به مسئول مربوطه
6-هماهنگی امور جاری با ترخیص ،درآمد،بیمه گری جهت راهنمایی مراجعین
پرسنل واحد:
متصدی پذیرش |
حسین پورعباس |
متصدی پذیرش |
حمید غلامیان |
متصدی پذیرش |
علی عباس نژاد |
متصدی پذیرش |
زهره علی اکبری |
متصدی پذیرش |
میثم عظیمی |
2-کدگذاری:ثبت کد بر روی پروندهای بستری و سرپایی از روی کتاب ICD که کتاب های استاندارد این واحد می باشد را انجام می دهد.
شرح وظایف کدگذاری:
1-مطالعه دقیق پرونده بیماران،بخصوص اوراق پذیرش ،خلاصه پرونده و شرح حال و عمل جراحی جهت کددهی اصولی
2-استفاده از کتبICD کد جهت کدگذاری بیماران و کدگذاری اقدامات جراحی و علل خارجی
3-تهیه کلیه کدهای لازمه یک پرونده که شامل کد بیماری –اقدامات –علل خارجی –موفولوژی و علل مرگ و میرو غیره می شود.
4-ارسال به سپاس پرونده های بستری و سرپایی که انتقال به واحد مدارک پزشکی دارند.
5-پیگیری پرونده های بستری یا سرپایی ارسال نشده به سپاس
6-کدگذار در صورت نیاز به کتاب های کمکی مانند اختصارات ،دیکشنری،اصطلاحات و کلیات پزشکی باید کد صحیح را استخراج نماید.
7-کدگذار موظف است با توجه به نیازهای آماری،تحقیقی و پژوهشی در ارائه آمار همکاری لازم را بنماید
8-در زمان مطالعه پرونده بالینی ،کدگذار در صورت مشاهده اشکالات کمی و کیفی از سوی مستندسازان باید مورد را کتبا به مسئول مافوق اطلاع دهد
9-پاسخگویی به نامه هایی که از روی تشخیص بیماری (کدبیماری)باید رسیدگی شود
10-همکاری با پزشکان و دانشجویان جهت انجام کارهای تحقیقاتی
پرسنل واحد:
کدگذار |
محدثه محمدی |
3-آمار:آمار مربوط به بیمارستان از جمله روزانه ،ماهیانه و سالیانه که مربوط به بیماران نیز می باشد را برعهده دارد.
شرح وظایف واحد آمار:
1-جمع آوری آمارهای کلینیک ،پاراکلینیک و بخش های بستری به صورت ماهیانه و ارائه آن به مدیریت بیمارستان
2-ارسال گزارش از آمار جمع آوری شده به معاونت درمان ،دانشگاه ،معاونت بهداشتی
3-دارا بودن یک سیستم بایگانی صحیح از سوابق آماری به صورت روزانه،ماهانه و سالانه برحسب موضوعات خاص به نحوی که اطلاعات مورد نیاز در اسرع وقت مورد دسترسی قرارگیرد
4-رسم جداول و نمودارهای گوناگون آماری با استفاده از اطلاعات بدست آمده
5-جمع آوری آمار عملکرد کلیه واحدها جهت ارائه و ارزیابی به مدیریت بیمارستان
6-تهیه آمارکلینیکی،پاراکلینیکی و بستری به صورت مقایسه ای در مقاطع زمانی مورد درخواست
7-تهیه شاخص های آماری از قبیل درصد اشغال تخت –تخت روز-میانگین اشغال تخت و....به تفکیک بخش ها و کل بیمارستان (ماهانه-سالانه)
8-ارائه گزارشات آماری حاصل از تحلیل نتایج بدست آمده از اطلاعات
9-جمع آوری و تکمیل فرم ماهیانه آمار شامل عملکرد بخش ها و بیماران بستری و سرپایی و ارسال آن به واحد آمارو مدارک پزشکی معاونت درمان دانشگاه
11-تکمیل نرم افزار آماری آواب به صورت ماهیانه
پرسنل واحد:
آمارمدارک پزشکی |
رضا قاسمی نوقابی |
آمارمدارک پزشکی |
سید بهنام مظلوم شهری |
4-بایگانی:ثبت پرونده ها در سیستم اطلاعات بیمارستانی و بایگانی پرونده های سرپایی و بستری را در محیط های مناسب انجام می دهد.
شرح وظایف بایگانی:
1-ثبت و ورورد به مدارک پزشکی پرونده های بستری در سیستم اطلاعات بیمارستانی و ثبت پرونده های سرپایی در داخل دفاترسرپایی
2-الصاق پوشه برای هرپرونده و ثبت شماره پرونده
3-بایگانی صحیح پرونده های بستری در قفسه ها به روش ترمینال دیجیت و بایگانی پرونده های سرپایی در داخل زونکن بر اساس اطلاعات مشخص شده
4-تلاش جهت رعایت اصول محرمانگی با رعایت اصول واگذاری پرونده بیماران
5-بازیابی و تحویل پرونده به درخواست کنندگان طبق قوانین و دستورالعمل بیمارستان
6-پیگیری جهت بازگشت پرونده هایی که تحویل بایگانی نشده اند
7-قبل از ارائه کپی پرونده،احراز صلاحیت فرد متقاضی و اخذ درخواست کتبی از درخواست کننده
8-شمارش اوراق پرونده قبل از ارسال پرونده به خارج از فضای بایگانی مدارک پزشکی و کنترل آن در زمان تحویل
9-حصول اطمینان از سالم بودن سیستم اعلام حریق ،کپسول های آتشنشانی و سیستم برق بایگانی
10-پاسخگویی به کلیه مکاتبات و نامه های مراجع قانونی و ذیصلاح
11-کنترل نهایی پرونده قبل از فایل و رفع نقایص آن ها
12-نظارت و کنترل به ورود و خروج تعدادپرونده ها و پرونده های بلاتکلیف و فراری و...
پرسنل واحد:
متصدی مدارک پزشکی |
فاطمه آرام |
شرایط بهره برداری از امکانات واحد بایگانی
1-پس از اتمام درمان برای تهیه تصویر (فتوکپی)از پرونده بیمار باید اجازنامه کتبی مناسب (پس از اخذ کارت شناسایی معتبر از بیمار،ولی یا وکیل قانونی او) تکمیل شود
2-پس از ترخیص بیمار که پرونده تحویل بایگانی شد،پرونده بیماران از بایگانی خارج نمی شود
3-پرونده بیمار فقط بنا به درخواست کتبی مراجع قضایی و سایرنهادها و پس از برگ شماری آن و تهیه کپی اوراق به مراجع قضایی ویا سایرنهادها ارسال شده
4-بیماران پس از ارائه کارت شناسایی معتبر (شناسنامه عکس دار،کارت ملی یا گواهینامه ویا پاسپورت)حق مطالعه پرونده اشان را دارند
5-دسترسی هر فرد دیگر به پرونده بیمار به اجازه بیمار نیاز دارد.دسترسی سایر کارکنان یک مرکز درمانی و دوستان بیمار به پرونده ،بدون اجازه بیمار مجاز نیست و آنها معمولا حقی برای دسترسی به پرونده ندارند.
5-اسکن پرونده ها:اسکن پرونده های بستری بیماران را انجام می دهد.
شرح وظایف اسکن:
1-کنترل کمی و کیفی پرونده ها
2-تعامل با بخش های درمانی و واحد بایگانی جهت رفع نواقص پرونده ها
3-اسکن پرونده ها براساس اوراق مشخص شده
4-مرتب سازی اوراق پرونده براساس استاندارد تعیین شده
پرسنل واحد:
اسکن مدارک پزشکی |
عباس مشایخی |
مسئولیت های پرسنل مدارک پزشکی:
یکی از مهم ترین مسئولیت های پرسنل مدارک پزشکی رازداری است.اصل راز داری اساس و محور جنبه های قانونی مدارک پزشکی است.درمدارک پزشکی هم به شکل فرم های کاغذی و هم به شکل کامپیوتری باید اصولی وجود داشته باشد،اصول محرمانه بودن پرونده ها باید درهر زمانی حتی هنگامی که پرونده برای مراقبت و درمان بیمار خارج از مدارک پزشکی در گردش است رعایت شود.بنابراین اصول اخلاقی در حفظ اسرار بیمار باید رعایت گردد و قوانین مدونی در این زمینه وجود داشته باشد.
اهداف مدارک پزشکی:
بخش مدارک پزشکی با هدف ارائه خدمات به بیماران ،پزشکان،مدیران بیمارستان ها وحفظ مطلوب کیفیت خدمات درمانی و بهداشتی و حقوق بیماران و رعایت استانداردها با اهداف اختصاصی زیر از بخش های مهم بیمارستانی به شمار می اید:
1-ایجاد سیستم کارآمد برای نگهداری پرونده کامل بیماران
2-داشتن آمارعملیات تشخیصی و بالینی انجام شده و تجزیه و تحلیل و تفسیر آنها
3-گردآوری اطلاعات علمی از پرونده ها و گزارش پزشکی آنها
4-تهیه خلاصه پرونده پزشکی به منظور کمک به مراجع قانونی در امر صدور احکام و هم چنین سایر نهادهای دولتی و غیر دولتی
5-کمک به امر تصمیم گیری مدیریت بیمارستان در توسعه امکانات و تجهیزات بخش ها و...